De drankgigant, bekend van merken als Smirnoff wodka, Johnnie Walker whisky en Guinness bier, zag de verkochte volumes wereldwijd met 3 procent stijgen en de netto omzet met 5 procent tot 9,9 miljard pond. In Rusland steeg de omzet zelfs met 21 procent. ,,Consumenten keren de goedkopere wodka’s de rug toe ten gunste van de dure cocktaildranken als whisky en rum”, schetste Comard. ,,Het is een trend onder de jongere generatie die anders drinkt dan hun ouders en meestal ook meer geld heeft.”

Johnnie Walker whisky droeg nog het meest bij aan de omzetgroei van de drankgigant. De omzet in de opkomende markten was 19 procent hoger, terwijl de luxe varianten van 200 dollar per fles zelfs 25 procent meer omzet maakten.

Opkomende markten

Gezien de groeiende vraag in de opkomende markten richt Diageo zich steeds meer op die landen. Het drankenconcern investeerde het afgelopen jaar voor 1,6 miljard pond in Tanzania, Vietnam, Turkije en China. ,,Afrika is een grote biermarkt voor ons”, legt Comard uit. En in India zag Diageo de omzet maar liefst met 79 procent omhoog gaan.

In Europa liepen de zaken iets minder met een daling van 3 procent van de omzet. Dit was vooral te wijten aan een teruggang in Griekenland (min 38 procent), Spanje (min 18 procent) en Ierland (min 5 procent), waar de economische crisis het hardst heeft toegeslagen. In de Benelux-landen ziet Diageo een gezonde marktontwikkeling met een plus van meer dan 4 procent. Ook hier verliezen volgens Comard lokale dranken als jenever terrein aan het duurderde segment.

Het concern probeert het marktaandeel nog te vergroten met de introductie van innovatieve dranken, zoals Baileys met een alcoholpercentage van 14,5 procent speciaal voor de verkoop via de supermarkten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl